Lyden av podkast: Sesong 3 stiller store spørsmål

Tekst: Einar Stray og Karina Ayguavives Krokaa
Foto: Anne Valeur, Svein Wilhelm Kristiansen, Stine Østby, David Engmo, Guro Sommer Værland, Johannes Weber, Ronnie MacDonald, Linnea Syversen, Ingrid Kvamstø
Publisert: 25.11.2019

Kjønn, klima, traumer og den gale kunstneren. Sesong 3 av podkasten Lyden av stiller store og eksistensielle spørsmål.

Lytt til sesong 3 her

Bratsjist Agnes Pavelich ble bedt om å ha på seg noe kort og sexy på spillejobb. Både Åse Ava Fredheim og Live Sollid har opplevd å bli møtt med skepsis som mikser og produsent.

– Det var en kvinnelig trommis som ble spurt om hun ikke ble sliten i armene av å tromme. Det tror jeg ikke det er mange menn som har blitt spurt om.

Åse Ava Fredheim

М

M

о

o

с

s

к

k

в

v

а

a

Folkemusiker Espen Wensaas fra Geilo er på utveksling i Moskva og studerer domra – et russisk instrument beslektet med mandolin.

– Det som jeg synes er fine toner, det synes kanskje ikke domralæreren min er så fint. Hun har også en mandolin hun spiller på, og jeg synes den låter helt forjævlig! Det er forskjellige preferanser. Det er interessant, men jeg sier ikke noe imot egentlig, jeg bare tar imot det hun har å gi, så får jeg se om det gir noe utbytte.

Espen Wensaas

Diesel, argurkskrell, gamle teposer, noe søtt og friskt, våt asfalt: Lukten av Moskva.

CO2

Jazz-trommis Veslemøy Narvesen og bassist Eskild Myrvoll tar nattoget til Trondheim, med utstyr og instrumenter. For å rekke konserten de skal spille med bandet Mall Girl, må de reise dagen før.

– Å velge noe som tar så lang tid som tog og buss gjør akkurat nå, det krever litt av deg å skulle gjøre det. Jeg har begynt å si nei til ting der jeg vet jeg må fly for å komme meg dit, med mindre jeg ser at det er et bærekraftig produkt av det, at jeg kan gjøre flere gigs i én sammenheng. Ikke bare reise veldig langt for å spille for to personer. Jeg tror det er viktig å bruke de lokale ressursene.

Veslemøy Narvesen

Jazz-saksofonist Harald Lassen sier det nesten er umulig å leve som jazz-musiker hvis man bare spiller i Norge. Av klimahensyn spiser han ikke kjøtt, men han mener vi må akseptere at musikere er nødt til å fly noe for å få gjort jobben sin. 

 

– Musikken min er også til for flere enn bare de som bor i Norge.

Harald Lassen

SÅRBAR

Den sårbare musikeren

Hendene er helt umistelige for en profesjonell musiker. Så hva gjør man den dagen man skader dem skikkelig? Den klassiske pianisten Kristian Lindberg var på toppen av karrieren og på turné i India da det utenkelige skjedde.

– En lege kom inn og fortalte at vi måtte amputere.

Kristian Lindberg

GAL

eller genial?

Den romantiske myten om den lidende gale kunstneren, med en mystisk indre kreativ kraft, lever i beste velgående. Men skriver man  egentlig bedre musikk når man sliter med psykiske lidelser?

Artist Ivar Bowitz har irritert seg over romantiseringen av psykiske problemer, men lagde selv plutselig en haug med låter da det ble slutt med kjæresten. Han syntes det var mye vanskeligere å skrive da han hadde det bra og livet var harmonisk.

 

Komponist Olav Anton Thommessen trekker frem den italienske 1500-tallskomponisten Carlo Gesualdo når han snakker om myten om sammenhengen mellom galskap og genialitet. Gesualdo knivdrepte sin kone og elskeren hennes, stengte seg inne og skrev kromatiske madrigaler med et enormt moderne tonespråk for sin tid.

 

– Is this what you want – to live in a house that is haunted by the ghost of you and me?

Leonard Cohen