Lyden av alt

Teknologiske endringer kan komme til å stille spørsmål ved komponistrollen, ettersom datamaskinene selv blir i stand til å ta valg for oss. Den problemstillingen er det viktig å ha i mente når man velger ut studenter til utdanningen i elektroakustisk komposisjon, mener Natasha Barrett.

Tekst: Karina Ayguavives Krokaa
Foto: Kjetil Asdal Bjørgan, Paal Audestad, Andris Søndrol Visdal og Martin T. Kvalø

Natasha Barrett, professor i elektroakustisk komposisjon på Norges musikkhøgskole, bruker ofte konkrete lyder fra omgivelsene og bearbeider dem videre med elektroniske virkemidler. Hun har for eksempel tatt opptak av fiolinisten Karin Hellquist inne i en skog, der det suser fra vind og fjern trafikk. Hun er spesielt opptatt av undersjangeren akusmatisk musikk.

– I elektroakustisk musikk tenker vi ikke bare på lyd som tonehøyde, varighet, klangfarge og tekstur, men på alt lyden bringer med seg av assosiasjoner og referanser til i verden rundt oss. Det viktigste er derfor å lytte, sier Barrett. – Det er de samme spørsmålene du må stille deg i elektroakustisk musikk som i all musikk, sier student Anna Linh Berg: Hva ønsker du å uttrykke, hvor vil stykket?

Podkasten Lyden av, sesong 2, er laget av Bodil Maroni Jensen for Norges musikkhøgskole.

Klikk på Soundcloud-ikonet i høyre hjørnet av vinduet, for å høre hele episoden. Lyden av er også tilgjengelig på iTunes og Spotify.

– Det viktigste er at de er kreative, nysgjerrige og inspirerte, at de har idéer og et lidenskapelig forhold til det å komponere. Hvis de bare vil kopiere det andre har gjort før, kan man få datamaskinen til å gjøre det, for den kan det å kopiere.

Natasha Barrett, om studenter i elektroakustisk komposisjon

Akusmatisk musikk (fra gresk ἄκουσμα akousma) er en type elektroakustisk musikk som er komponert for å spilles av gjennom høyttalere, i motsetning til å ha en utøver på scenen.

– Å skrive musikk som ikke skal fremføres av en musiker, gjør at du har full kontroll over alle parametrene. Det er flere valg å ta, men også større frihet og flere muligheter.

Harald Jordal Johannessen, student

– Når vi ikke har en visuell referanse til hvordan en lyd blir fremkalt, frigjøres fantasien til å forestille seg hva lyden kan bety.

Natasha Barrett

Fri forestillingsevne er en fordel både hva gjelder lytter og komponist. Mangelen på tradisjonell notasjon kan gjøre det utfordrende å undervise i akusmatisk musikk, samtidig som både notasjon og synet av et instrument kan låse fantasien vår til visse referanser. Man kan naturligvis velge å se på lydfilene på skjermen, men Barrett er klar på at det å lytte er det viktigste. Student Harald Jordal Johannessen har Natasha Barrett som veileder, og er av samme oppfattelse.

– Når jeg hører på musikk jeg liker, så kjenner jeg det i kroppen. Den følelsen har jeg et ønske om å projisere ut igjen gjennom et annet stykke, så den kanskje kan nå et annet menneske.

Harald Jordal Johannessen