Improvisasjon for klassiske sangere

Tekst: Karina Ayguavives Krokaa
Foto: Paal Audestad, John Granly
Publisert: 15.05.2019

Førsteamanuensis og sanger Mona Julsrud har startet et improvisasjonskurs for klassiske sangere. Det har åpnet øynene til flere av studentene.

Klikk på Soundcloud-ikonet i høyre hjørnet av vinduet, for å høre hele episoden. Lyden av er også tilgjengelig på iTunes og Spotify.

Masterstudent på anvendt musikkteori, Bendik Sells, sier improvisasjon gir ham muligheten til å uttrykke seg og være mer personlig i musikken. Han improviserer på flere instrumenter, ved hjelp av stemmen og gjennom dans.

– For fire år siden tenkte jeg at det viktigste ved improvisasjon var timing, når man valgte å ta del eller ikke. Etter hvert skjønte jeg at timing er en del av det, men det er noe annet som er enda viktigere, og det er å lytte. En god improvisasjon er når alle utøverne lytter til hverandre og til seg selv. Ut av en god lytting kommer mye positivt helt naturlig.

Bendik Sells

Men hva er egentlig annerledes når klassiske musikere improviserer? Mona Julsrud påpeker at musikere med denne bakgrunnen ikke er vant til å forholde seg til noe annet enn det som står på notearket. Da kan det være fint med noen tips om hvor man skal begynne.

– Når jeg vet at jeg kan bruke så enkle ting som språklyd og artikulasjon, kan det erstatte notebildet for meg. Når man sitter med noter så teller man og kommer inn fordi komponisten har skrevet det, og det er lett å glemme å lytte. Her kommer man inn fordi man har noe å si.

Mona Julsrud

Fra festivalen Lyden av Musikkhøgskolen i 2017