Å finne sin egen stemme

Tekst: Karina Ayguavives Krokaa
Foto: Brian Cliff Olguín og Oliver Roller
Publisert: 03.05.2019

-Din egen stemme kan være den stemmen du har inni deg fra før. Da er det jo dumt å bare bruke sin egen stemme, for da vil alt høres likt ut. Men det hadde ikke vært noe vits å gå her hvis man ikke ble påvirket på noe som helst vis. Likevel er jeg opptatt av å stoppe læreren hvis han begynner å komponere for meg, i stedet for å hjelpe meg til å komponere selv.

Astrid Solberg, student

 

– Selvfølgelig ønsker alle komponister å finne sin egen stemme, sier komponisten Kaija Saariaho.

– Men hvis «en egen stemme» betyr at man bare gjør ting man kan fra før, så er det jo litt dumt, sier studenten Astrid Solberg. Er det en generasjonssak hva man mener med uttrykket «å finne sin egen stemme»? Eller kan det forstås på forskjellige måter? To unge komponister og to etablerte reflekterer over forestillingen om en egen stemme.

Lyden av, sesong 2, er laget av Bodil Maroni Jensen for Norges musikkhøgskole.

Klikk på Soundcloud-ikonet i høyre hjørnet av vinduet for å høre hele episoden. Lyden av er også tilgjengelig på iTunes og Spotify.

– Å finne sin egen stemme må være det motsatte av å være en kopi. Å være kopien er vi ikke så interessert i her i livet, vi ønsker oss det som er originalt, nytt og friskt.

Rune Rebne, komponist og pedagog

Rune Rebne er komponist og førsteamanuensis på Norges musikkhøgskole, der Astrid Solberg går andre år på komposisjonsstudiet. Selv om Rebne ikke oppfordrer til å kopiere gamle mestere, påpeker han at det er viktig å kjenne til historien. Å finne sin egen stemme kommer fra kunnskap, og en del av denne kunnskapen kommer fra historiens overleveringer, forteller han. En viktig del av å undervise i komposisjon, er å ikke la sin egen stemme overdøve stemmen til studenten. 

– Når jeg møter en komposisjonsstudent, er det likegyldig om jeg liker musikken eller ikke. I stedet tar jeg lytterens rolle. Er det lytteren hører det samme som komponisten har ønsket å formidle, eller er det noe helt annet?

 

Komponist Kaija Saariaho har et litt annet synspunkt. Hun beskriver det som naivt å være redd for påvirkning fra andre, fordi hun mener man blir påvirket uansett. I stedet er hun opptatt at at kunsten er personlig, og en del av det hun kaller sin egen evolusjon.

Jeg er ikke den samme personen i dag som jeg var for fem eller tjuefem år siden. Dermed burde ikke musikken min høres lik ut heller.

Kaija Saariaho, komponist